×

Het is de basis

Bedrijfsidentiteit als dé sleutel.

Je zou verwachten dat het een inkoppertje is voor alle HR-professionals.
Een sterke bedrijfsidentiteit, een cultuur om over naar huis te schrijven.
Het gezond inrichten van de onderneming rondom de pijlers Identiteit, communicatie, presentatie & cultuur is van onschatbare waarde voor het personeelsbehoud van je onderneming, en ik ga je vertellen waarom.

“A team that trusts is a team that triumphs”

Vrijblijvend adviesgesprek

materiele waardering

De mens is meer dan materiële waarde waard

een kwestie van geloofwaardigheid

Over de as van icpc kijken we naar de mens in zijn geheel.
Wanneer jouw bedrijf gouden bergen beloofd, maar er een bende van maakt over de as van identiteit, communicatie, presentatie en cultuur zijn je mensen snel weer weg.

We kijken kort naar communicatie: Wat je verteld.

Het aloude principe “practice what you preach” is een mooi voorbeeld, Zeggen dat je duurzaam bent is niet meer genoeg.
als je wilt dat je mensen hierop aangaan en blijven plakken, dan is het kwestie van doen. Mensen haken af wanneer ze niet geloven waar je over communiceert. dit gaat etteren op de werkvloer.
“Ze zeggen wel dat we duurzaam zijn, maar de directie lapt het aan de laars!”

Hetzelfde geldt rondom inclusiviteit, Dit is een thema wat zó actueel is, maar wat men in de basis niet begrijpt.
Het gaat niet om regenboog-vlaggen en parade deelnames. Het gaat om gelijke monniken, gelijke kappen. Men wil op gelijke voet met elkaar leven. Ik ben ik, en jij bent jij, en dat is goed.

Met deze 2 voorbeelden kan je je natuurlijk wel bedenken dat dit geldt voor heel veel thema’s.

Take-out 1:

Practice what you preach

Werk aan je geloofwaardigheid door voorop te lopen in jullie waarden.

Vrijblijvend adviesgesprek

money is overrated

a sense of belonging

Hier kijken we naar identiteit: wie je bent.

Wanneer we personeel willen behouden zie ik veel HR-professionals en directeuren strooien met beloningen in financiële en materiële vorm.
Ik ben ervan overtuigd dat dit inmiddels geen extra’s meer zijn, maar basis-behoeften. De moderne medewerker wil billijk beloond worden voor het werk dat hij/zij doet en de waarde die dat met zich meebrengt.

Maar wist je dat je medewerker nog veel langer door kan wanneer je zo nu en dan even komt kijken? even vragen hoe het gaat (intrinsiek) en zien of je nog iets voor die persoon kan betekenen.
Bij één van mijn klanten zie ik dit heel goed gaan. Ontwikkelgesprekken zijn er om je verder te helpen, niet om je veroordelen. Belonen gebeurt niet direct in financiele zin, maar wel in erkenning, waardering en groei van verantwoordelijkheid. de financiele beloning past in die zin bij de groei van de werknemer en is niet meer afhankelijk van het oordeel van het afgelopen jaar.

Dit gaat dus om de intrinsieke basishouding van je onderneming. Wie willen we zijn met elkaar, en hoe doen we dat in de dagelijkse praktijk? Hoe zorgen we ervoor dat we over deze waarden mensen aannemen, het gesprek aangaan en mensen verder helpen?

Covey schrijft het in zijn boek: “de 7 eigenschappen van effectief leiderschap” Dit boek is inmiddels 15jr oud, maar nog steeds relevant!

Take-out 2:

Omarm en bouw aan je identiteit

Als je weet wie je bent, weet je ook wie bij je passen.

Vrijblijvend adviesgesprek

erkenning

Ere aan wie ere toekomt

Erkenning is een groot goed

Hier kijken we naar Presentatie: Wat je laat zien

Hoe kleed je je, welke kunst hangt er in de hal, wat voor foto’s gebruik je? Allerlei zaken die bijdragen aan het complete plaatje.
Mensen zijn gevoelig voor het gevoel dat alles klopt met hoe zij zich de boel voor zich zien.

Wanneer jij jezelf profileert als duurzame inclusieve werkgever, dan doe je er goed aan om veel groen op kantoor te hebben, gratis fruit aan te bieden en de medewerkers in het zonnetje te zetten die zich ook voor duurzaamheid inzetten. Dit gaat niet om kleur bekennen, maar het erkennen, waarderen en motiveren van de kernwaarden van jouw onderneming.

Bij één van mijn relaties is ondernemersschap iets wat hoog in het vaandel staat. Dit betekent concreet dat hij zijn medewerkers aanmoedigt om naast hun baan een eigen onderneming te starten. Hierdoor leren zij wat het is om ondernemer te zijn en ontwikkelen zij vaardigheden die ze anders niet zouden ontwikkelen. Deze mooie kern-waarde wordt dan ook naar hartelust gedeeld, wat ook nieuwe mensen enthousiast maakt voor deze werkplek.

Je voelt het al wel. Wanneer jij jezelf presenteert met bepaalde kernwaarden, zorg er dan voor dat deze in de praktijk tastbaar zijn. op deze manier wordt je personeel een uithangbord dat jouw onderneming als toffe werkgever presenteert.

Dit mes snijdt dan aan 2 kanten, jij kan makkelijker werven, en je personeel voelt zich vrij om te bewegen.

Take-out 3:

Zet je mensen in hun kracht

Laat zien wat je goed doet, en maak hier gebruik van.

Vrijblijvend adviesgesprek

Iceberg Culture

Alles zit onder het oppervlakte

Culture has marketing for breakfast

Hier kijken we naar Cultuur: “Zo doen wij het hier”

Cultuur is één van de meest ongrijpbare producten van een groep mensen die iets samen heeft te doen.
Juist die cultuur is de belangrijkste reden voor mensen om te blijven plakken (of je betaald belabberd)

Je kan niet altijd in iemands hoofd kijken, maar wanneer jij ervoor zorgt dat jullie een prettige werk-cultuur hebben zal je zien dat je mensen langer blijven plakken.
De grap is alleen dat dit per bedrijf verschilt. Timmermannen zijn namelijk opzoek naar een andere vorm die bij ze past dan advocaten.

En toch is in de basis alles: Zie mij, Hoor mij. Geef mij de vrijheid om te veranderen wat ik kan, en help mij bij de dingen waar ik niks mee kan.
Als werkgever hoef je niet de bedrijfspsycholoog uit te hangen, maar jij bent wel verantwoordelijk voor een volwassen, ondernemende en veilige cultuur.

Het eerste wat je jezelf afvraagt is: Wat is mijn aandeel, en hoe kan ik dit inkleuren?
Soms kijken je mensen naar je op, willen weten wat je vind, en hoe jij het zou aanpakken.
Soms keuren ze je af en zijn ze bang voor jouw oordeel. Dit heeft alles te maken met hoe jij de afgelopen jaren de bedrijfsvoering hebt ingekleurd.

Take-out 4:

Jij bent eigenaar van jouw bedrijfscultuur

Iets wat je al 20 jaar doet verander je niet zomaar, maar met kleine stapjes zal je zien dat ook jouw organisatie in staat is haar medewerkers te behouden door het goed inzetten van de ICPC methodiek.

Vraag een gratis adviesgesprek aan en ik ga je helpen om dit voor elkaar te krijgen.

Vrijblijvend adviesgesprek

Adviesgesprek